جنگ را میتوان از جمله مفاهیمی دانست که دوران اولیه پیدایش بشر بوجود آمده است. کشور های مختلف به دلایل گوناگون از جمله کشور گشایی، حفظ حریم و….با یکدیگر در جنگ و مخاصمه بوده اند. به طوری که نمیتوان برای پیدایش مفهوم جنگ مبدا مشخصی را تعیین کرد. جنگ در اسلام از جایگاه و مفهوم ویژه ای برخوردار است و از نظر اسلام جهاد در راه خدا امری بسیار پسندیده در نظر گرفته شده است در قرآن کریم،واژه «جهاد» و نیز واژه «قتال»، با قید «فی سبیل لله» مقید و بدین وسیله، ازسایر جنگ ها متمایز شده است. قید (فى سبیل اللّه) نشانگر آن است که روح و شالوده جنگ و جهاد در اسلام، در راه خدا بودن آن است. از این رو، جنگى که فاقد این ویژگى باشد، از نظر اسلام فاقد ارزش و اعتبار است. در راه خدا بودن جهاد بدین معناست که جنگ باید براى تحقق اهدافى به کار گرفته شود که خداوند متعال معین فرموده است. همین حقیقت، رمز تقدس وارزشمندى جهاد ودفاع در اسلام است. در یک جمله مى توان گفت:« در راه خدا جنگیدن، اساسى ترین ویژگى جنگ در اسلام است که صف (مؤمنان مجاهد) را از صف (طاغوتیان جنگجو) جدا مى کند»
قرآن کریم به صراحت به این مطلب اشاره مى کند:« اء الذین آمنوا یقاتلون فی سبیا الله و الذین کفروا یقاتلون فى سبیل الطاغوت »کسانی که ایمان دارند، در راه خدا پیکار مى کنند و آنان که کافرند درراه طاغوت.
در حقوق بین الملل معاصر نیز با وجود پیشرفت های مدنی جوامع و همچنین دستاورد های حقوق بشر هنوز جنگ وسیله ای برای دست یابی قدرت های جهانی و منطقه ای به اهداف خود می باشد که می توان جنگ در کشور های عراق و سوریه و فلسطین را از موارد آن نامید. اما نکته ای که وجود دارد این است که آیا مفهوم جنگ و جهاد و جایگاه آن در حقوق بین الملل معاصر و حقوق اسلام یکسان است یا این دو با یکدیگر دارای نقاط افتراقی می باشند که این امر نیازمند بررسی دقیق و تشریح نقاط افتراق و اشتراک این دو مفهوم مخصوصا با توجه به بوجود آمدن گروه هایی مانند داعش که ادعای جهاد اسلامی را دارند می باشد.